NIKAH GANTUNG
Firman Allah s.wt. y bermaksud
"dan kahwinlah orang-orang bujang(laki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang
yang soleh dan hamba-hamba kamu laki dan perempuan .Jika mereka miskin, Allah memberikan kekayaan kepada mereka dan limpah kurnian -NYA kerana Allah s.w.t maha luas rahmat lg maha mengetahui " s
(suarah An-Nuur :ayat 32)
Perkahwinan yang digalakkan oleh islam ini sewajarnya dipermudah kan prosesenya btol tak? suapaya generasi muda kini tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebeas (zina)na'u zubillah..
Nak pemudah kan macam mana ye??
ok macam nie biar cik flower terangkan ye...
Antara kaedah mempermudah kan proses perkahwinan ini ialah nikah khitbah atau dalam masyarakat kite dipanggil nikah gantung . Nikah khitbah ini sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan islam yang mempunyai 5 rukun iaitu :-
# suami
#isteri
#wali
#saksi
#aqad(ijabqabul)
Cuma beza nya penagntin (suami isteri) tidak tinggal sebumbung or serumah hehe samalah laa kan.. mane lah tahu ade y tak faham.. mereka tidak duduk bersama pada tempoh-tempoh tertentu kerana beberapa sebab(contoh shje):-
-masih belajar(di kolej atau universiti)
- tiada kemampuan untuk menyewa rumah
-belum bersedia untuk menanggung komitmen kehidupan berumah tangga.
*kelebihan*
(gambar hiasan)
Kelebihan nikah gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang-undang negara .Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan, dating, study bersame atau mereka terlanjur sekalipun (hubungan seks) ape yang mereka buat atau lakukan itu sama sekali tidak salah atau haram .
Andai berlaku nya kehamilan haa pasangan tersebut tidak perlu panik terutama sekali gadis yang manis tue, kerana awak(gadis yang hamil) menghamilkan anaknya yang sah nasab (keturunan),.Mereka tidak perlu malu atau menjauhkan diri dari family dan family pasangan tersebut perlu menyambut bayi itu dengan gembira dan bermaruah. =)
*DALIL*
Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian ulama ialah :-
perkahwinan Rasulallah s.a.w dengan Aisyah r.a menurut hadis y diriwayat kan oleh bukhari muslim ,"Rasulallah s.a.wtelah mengahwini Aisyah ketika berumur 6 thn dan hanya duduk serumah ketika Aisyah berumur 9 thn " hadis ini menjadi dalil berlakunya akaq nikah maka bukan kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk tempoh yang dipersetujui.
Apabila pasangan pengantin (nikah gantung ) bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara, yang diambil kire seperti yang cik flower cakapkan tadi maka tidak bangkitlah isu nafkah batin (ijma'\bersetubuh) ape yang timbul sekrang ialah nafkah zahir (material).
Berkait dengan pandangan ini cik flower mempunyai beberapa pandangan :-
a) Mazhab zahiri : seperti dinyatakan oleh ibn hazam iaitu nafkah ini (nafkah zahir) wajib berlakunya akad nikah suami memberi nafkah zahir kepada isteri nya.
b)Pandangan jumhur ulama' : nafkah zahir itu hanya wajib apanila isteri memenuhi syarat-syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami (berpindah ke tempat suami ) boleh melakukan istima' (menagambil keseronokkan) jima bersetubuh , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami atau seumpamanya.
*Kesimpulam*
Nikah kitbah dapat disimpulkan bebenan nafkah itu tidak wajib ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku.Bagaimanapun suami isteri tersebut keluar bersama maka tiada halangan dari hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah .Demikian juga jika berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah .Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggurkannya atau membunuhnya.
(gambar hiasan)
* rujukan dari artikel iluvislam.com*
SeLamat pengtin baru !!! =)
No comments:
Post a Comment